Wat is COPD?

COPD is een afkorting en staat voor Chronic Obstructive Pulmonary Disease (chronische obstructie van de luchtwegen). Het is een verzamelnaam van twee andoeningen: chronische bronchitis en longemfyseem. Deze aandoeningen aan de luchtwegen zorgen ervoor dat het ademen lastig wordt. Bij COPD is er sprake van een langdurige ontsteking van het slijmvlies. Dit kan samen gaan met slijmvorming. Waarna de ontsteking de longen beschadigd. Op den duur verliezen kleine luchtwegen hierdoor hun stevigheid en zullen de longen minder rekbaar worden. Verkoudheid, luchtweginfecties of prikkelende lucht (rook en uitlaatgassen bijv.) zorgen voor verergering van de ontsteking van het slijmvlies van de luchtwegen.

Veel voorkomende verschijnselen bij COPD zijn hoesten, slijm opgeven en kortademigheid bij inspanning. Ook kan een piepende ademhaling een onderdeel zijn van de symptomen. Bij patiënten met COPD is hun conditie vaak verslechtert, omdat zij vaak luchtweginfecties hebben. Deze perioden worden ook wel exacerbaties genoemd. COPD kan voor veel mensen grote beperkingen opleveren, thuis en op het werk.

Fysiotherapie bij COPD

Door middel van inspanningsoefeningen en spierkrachttraining kan fysiotherapie ervoor zorgen dat uw conditie verbeterd. Ook kan fysiotherapie helpen bij het aanleren van een effectieve manier van hoesten als de patiënt veel last heeft van slijm. Daarnaast zal de fysiotherapeut bezig gaan met ademhalingsoefeningen om ervoor te zorgen dat u minder kortademig bent.

Conditie

De conditie bij mensen met COPD is vaak verslechterd. Vaak vinden mensen het moeilijk of durven ze zich niet in te spannen, omdat ze snel benauwd worden. De fysiotherapeut kan u helpen bij het verbeteren / op peil houden van uw conditie. Daarnaast kan de fysiotherapeut u adviseren wat u beter wel en wat u beter niet kan doen. In overleg met uw en afgestemd op uw persoonlijke situatie wordt er een trainingsprogramma opgesteld, met als doel het verbeteren van uw conditie. Naast de conditie training zal er ook een deel spierkracht getraind worden. De inspanning die u geeft tijdens de training wordt meestal beloond met vermindering van uw klachten. Uw conditie zal verbeteren, uw zelfvertrouwen groeit, waarna u zelf ook meer kunt gaan bewegen.

Hoesten

Mensen met COPD hebben vaak veel last van slijm, dit slijm kwijt raken gebeurd vaak door middel van hoesten. Door middel van fysiotherapie leert u om zo effectief mogelijk slijm los te maken en op te geven. Dit zorgt ervoor dat u sneller van luchtweginfecties af komt en deze eventueel kan voorkomen.

Ademen

Bij mensen met COPD is de ademhaling erg belangrijk. Met behulp van een fysiotherapeut kunt u ademhalingstechnieken leren, zodat u minder snel benauwd wordt. Naast ademhalingsoefeningen  kunnen ook ontspanningsoefeningen helpen.