Bekken- en rugklachten tijdens en na de zwangerschap

Lage rug en bekken, een kwetsbaar gebied. Tijdens de zwangerschap en na de bevalling reageert uw lichaam anders dan u gewend bent. U kunt bijvoorbeeld pijn in de bekkenstreek voelen. Die pijn kan uitstralen naar de bovenbenen en gaat vaak gepaard met pijn in het schaambot en de SI-gewrichten.
Staan, lopen en zitten houdt u minder lang vol door deze pijn.
Misschien herkent u ongemakken als startpijn, moeizaam bewegen en napijn, pijn in de lage rug, rondom het bekken en in uw benen. Deze klachten ontstaan doordat de dagelijkse belasting hoger is
dan uw lichaam op dat moment aankan. Bijna altijd verdwijnen deze klachten na de bevalling, maar in enkele gevallen blijven ze langer bestaan.

Bekkenklachten zijn regelmatig gerelateerd aan een niet-optimale stabiliteit van de bekkengewrichten. Vaak reageren vrouwen op deze verminderde stabiliteit door andere spieren meer aan te spannen (te compenseren). Buik-, bil- en bekkenbodem-spieren worden hierbij vaak overbelast. Door deze spieren te veel te gebruiken kunnen weer andere klachten ontstaan zoals urineverlies, maar ook pijn in het bekkenbodemgebied.

Wat kunnen wij voor je doen?
Wij kunnen je helpen met coachen, begeleiden en behandelen van  volgende klachten:
· bekkenpijn en lage-rugklachten in de periode rond zwangerschap en bevalling;
· bekkenpijn en lage-rugklachten door andere oorzaken dan zwangerschap en bevalling;
· Behandelen van de bekkenregio volgens bekkentherapie Cecile Rost
· Adviseren en begeleiden met betrekking tot alledaagse activiteiten
· Verbeteren van de symmetrie en balans in het lichaam
· ongewild verlies van urine en/of ontlasting;

Zwangerschaps-Fysiofitness / MamaFit
We bieden tevens zwangerschaps-fysiofitness en mamafit aan. Begeleiding en training tijdens en na de zwangerschap. Voor een fit en gezond lijf dat de periode van de zwangerschap en de periode daarna aankan.